top of page

Utfordringer vi har identifisert i våre systemintegrasjon-prosjekter (og hvordan man kan unngå dem):

Forfatterens bilde: Simon JornSimon Jorn

Systemintegrasjoner kan være komplekse, og mange virksomheter møter utfordringer underveis i prosjektet. For å lykkes er det viktig å fokusere på kritiske suksessfaktorer som tidlig tilgang til systemer, tydelig planlegging, og smidig kommunikasjon. Ved å ta tak i disse utfordringene tidlig kan man redusere risikoen for forsinkelser og feil.


Her er de største utfordringer vi har identifisert integrasjonsprosjekter (og hvordan man kan unngå dem):


  1. Manglende tilgang til kildesystem og målsystem

Integrasjonsprosjekter stopper ofte opp hvis testdata, testkunder og tilgang til nødvendige systemer ikke er tilgjengelige fra starten av.

Løsning: Gi integrasjonsteamet tidlig tilgang til kildesystem og målsystem, inkludert nødvendig testdata. Dette muliggjør en rask oppstart og smidig utvikling.


  1. Manglende planlegging av datamapping og forretningsregler

Uklare eller udefinerte datamappinger og forretningsregler kan skape misforståelser som forsinker prosjektet og leder til store endringer sent i prosjektet

Løsning: Definer datamapping og forretningsregler tidlig i prosjektet. Dette gir en klar struktur og reduserer risikoen for feil.


  1. Dårlig kommunikasjon mellom kunde og utviklingsteam

Manglende kommunikasjon kan føre til forsinkelser og misforståelser under utviklingsprosessen.

Løsning: Etabler åpne og effektive kommunikasjonslinjer. Rask testing og smidige, agile "feedback looper" mellom kunden og utviklingsteamet sikrer at eventuelle problemer løses raskt.


  1. Manglende ansvar for oppsett og tilpasning

En vellykket integrasjon krever at kunden selv tar ansvar for oppsett, endringer og deaktivering av integrasjoner der det er mulig. Dette bidrar til å holde forvaltningskostnadene lave, slik at fokuset kan ligge på teknisk overvåkning av løsningen. Manglende tilpasning til nye arbeidsprosesser eller rutiner, samt mangel på opplæring, kan føre til ineffektiv bruk av løsningen.


Løsning: Sørg for at kunden utpeker ansvarlige personer som kan håndtere oppsett og endringer. Tilpass nye arbeidsprosesser og rutiner tidlig, og sett av tid til grundig opplæring. Dette sikrer en smidig overgang og optimal bruk av integrasjonen.



Integrasjoner kan være en nødvendighet for moderne virksomheter. Ved å sikre tilgang til systemer, planlegge nøye, opprettholde god kommunikasjon og investere i opplæring, kan virksomheter maksimere verdien av sine integrasjoner.


Vår plattform gir kundene fleksibilitet til å håndtere integrasjoner selv, mens vi fokuserer på teknisk overvåkning. Kontakt oss i dag for å lære mer om hvordan våre løsninger kan hjelpe din virksomhet kvitte seg med voksesmerter.


Agile prosjekt mellom leverandør og kunde
Feedbackloop mellom utvikler og kunde

1 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Comments


bottom of page